Inkoon terästehdashanke tulee kalliiksi veronmaksajalle

Inkoon kunnanvaltuuston 10.6.2024 hyväksymän vision 2040 mukaan Joddböle on merkittävä tekijä teollisuuden päästöjen vähentämisessä valtakunnallisesti ja maailmanlaajuisesti. Joddböleen suunnitteilla oleva terästehdashanke tarvitsee valtavan määrän energiaa, reilut 9 TWh, toimiakseen. Blastr ilmoittaa mahdollistavansa paljon uusia sähköntuotantoinvestointeja ympäri Suomea. Todellisuudessa heidän tarvitsemansa sadat tuuliturbiinit aiheuttaisivat suuria ympäristötuhoja kymmenillä paikkakunnilla ympäri Suomea. Jokainen tuulivoimala aiheuttaa vähintään kahdeksan hehtaaria…

Joddbölen tilannekartoitukseen liittyvän Akordin raportin taustaa

Onko Akordi Oy:n raportti sekä Uudenmaan liiton lausunto Inkoon Joddböle V asemakaavasta sinulle jo tuttuja? Mitkä tahot rahoittivat Akordin raportin työn? Inkoon kunta järjesti 2.10 Visio 2040 visioillan Joddböle, elinkeinoelämä ja Inkoon tarina aiheilla. Visioillassa kunta toi esiin Joddböleen liittyvää tilannekuvaa. Samana päivänä Inkoon kunta jakoi uutisen, että kesän 2024 aikana on tehty tilannekartoitus, jonka…

Nostoja viimeisimmistä raporteista ja selvityksistä

Talousvaikutukset Tämä seuraava lause kertoo paljon. Positiivisten vaikutusten tavoittaminen – etenkin alueellisesti – edellyttää panostuksia kunnilta ja muilta alueellisilta toimijoilta. Tällaisia panostuksia ovat mm. uusia toimintoja palvelevan tarjoaman ja osaamisen kasvattaminen alueen yrityksissä, uusien alueiden kaavoittaminen, asuinrakennusten rakentaminen työvoimalle sekä alueiden infrastruktuurin, liikenneyhteyksien ja palveluiden kehittäminen. On siis hyvä huomioida että mikäli nämä eivät toteudu…

Inkoon kunnan ympäristöpolitiikka

Hyvä ympäristö on kunnan elinkelpoisuuden kivijalka. Hyvä ympäristö perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön, luonnon tuottokyvyn ja monimuotoisuuden säilyttämiseen, terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön sekä elinkeinotoiminnan edellytyksiin, joihin kaikkiin kuntalaisten tulee voida vaikuttaa (https://www.kuntaliitto.fi/yhdyskunnat-ja-ymparisto/ymparisto). Minkälaista on Inkoon ympäristöpolitiikka? Käytännön toimet ristiriidassa strategian kanssa? Inkoossa on esimerkiksi useita hienoja vesistöjä ja luonnonympäristöjä, joita on vaalittava. Viheralueiden merkitys ympäristölle huomioidaan…

Detaljplanändring Joddböle V

Detaljplanändring Joddböle V Kommunstyrelsen beslöt att lägga fram programmet för deltagande och bedömning samt beredningsmaterialet 24.6-29.8.2024 Kungörelse – PDB och beredningsmaterial: https://www.inkoo.fi/wp-content/uploads/2024/06/kungorelse-publicerad.pdf Joddböle V detaljplan: https://www.inga.fi/boende-och-miljo/planlaggning-och-markanvandning/aktuell-planlaggning/detaljplaner/joddbole-v Exempel och information om detta påminnelser om ämnet: Livskraft i Nyland utan stålverk -> https://www.livskraftinyland.fi/ruotsi/nagra-exempel-pa-anmarkningar-mot-stalverket-i-joddbole https://www.livskraftinyland.fi/ruotsi/jag-motsatter-mig-att-det-byggs-ett-stalverk-i-joddbole/ https://www.livskraftinyland.fi/ruotsi/finns-det-nagot-att-papeka-i-joddbole-v-formelns-uttalanden-och-var-kan-man-hitta-uttalandena

Työpaikkoja ja verotuloja – totta vai tarua?

Terästehdashankkeen konsulttiraportit lupaavat työpaikkoja ja verotuloja – totta vai tarua? Mitä panostuksia tarvitaan lupauksen toteutumiseen? Ramboll Finland Oy:n (kansainvälisen Ramboll konsernin suomalainen tytäryhtiö) laatimassa raportissa (aluetalousvaikutusten arviointi) käsitellään Länsi-Uusimaata, johon kuuluu Espoo (62%), Hanko, Inkoo (1,1%), Karkkila, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Pieni Inkoo siis pelastaa Länsi-Uudenmaan talouden ja työllisyyden? Arviointiskenaarioiden pohjatietona on…

TRL – Technology Readiness Levels

Teknologian kypsyyden arviointi TRL – Technology Readiness Levels on menetelmä, jossa mitataan teknologian kypsyyttä. Arvioinnissa on yhdeksän TRL-tasoa, joista jokainen sisältää erityiset läpäistävät ja ISO-standardin alaiset kriteerit. Asteikko kattaa koko innovaation kehittämisen konseptointivaiheesta kaupalliseen käyttöönottoon. Teknologian kypsyyden arviointia (Technology Readiness Assessment, TRA) käytetään vähentämään teknologian kehitykseen ja käyttöönottoon liittyviä riskejä. Teknologiankypsyystason (Technology Readiness Level, TRL)…

Joddböle V asemakaavamuutoksen OAS ja valmisteluaineisto on julkisesti nähtävillä, nyt on aika jättää siitä muistutuksia/mielipiteitä Inkoon kunnalle

Inkoon Kunnanhallitus on päättänyt 17.6.2024 asettaa Joddböle V asemakaavamuutoksen OAS ja valmisteluaineiston julkisesti nähtäville.  Aineisto on nähtävillä 24.6.-29.8.2024 kunnan kotisivuilla osoitteessa: https://www.inkoo.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus-ja-maankaytto/ajankohtainen-kaavoitus/asemakaavat/joddbole-v/ Jätäthän kaavasta muistutuksen sen nähtävilläolon aikana Inkoon kunnalle/kaavoitusosastolle 29.8 mennessä. Huomautukset voivat olla vapaamuotoisia. Jokainen huomautus on tärkeä! Osoitteeseen: Inkoon kunta/kaavoitus, Rantatie 2, 10210 Inkoo, tai sähköpostilla: kaavoitus@inkoo.fi Täältä löydät Elinvoimainen Uusimaa ilman terästehdasta…

EU:n ennaltamisasetus ja mitä se tarkoittaa

Meiltä on kysytty miten EU:n ennaltamisasetus toimii suhteessa tämän hankkeen vaikutuksiin joka on erinomainen huomio ja miete. Meillä Inkoon kunnan asukkailla ja jäsenille ei ole tarjota siihen lyhyttä kaiken kattavaa vastausta mutta tässä tuore artikkeli aiheeseen liittyen ja tietoa EU:n ennaltamisasetuksesta. Merenpohjassa Helsingin edustalla tapahtuu nyt jotain poikkeuksellista. Kesäkuussa hyväksytty EU:n ennallistamisasetus velvoittaa Suomea palauttamaan…

Liikennemäärien, päästöjen ja melun lisääntyminen Inkoossa

Suunniteltu terästehdashanke tulee lisäämään merkittävästi liikennemääriä niin tieosuuksilla kuin satamassakin. Liikennemäärien lisääntyminen kasvattaa päästöjä ja meluhaittoja. FCC Finnish Consulting Group Oy laatimassa raportissa ”Joddbölen liikenneselvitys” on laadittu ennusteita, pohdittu liikenneverkon toimivuutta, kehittämisen tarpeellisuutta ja arvioitu vaikutuksia. Talouselämä- lehdessä 5.7.2024 kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström pohtii minkälaisia liikennejärjestelyjä tehdas vaatii ja kuka ne kustantaa. Sen pitäisi kiinnostaa…