Inkoon kunnan viestintä osa 3

Inkoon kunnan viestintä on koettu puutteelliseksi niin ajoituksen kuin sisällönkin suhteen liittyen terästehdashankkeeseen. Lupauksista ja korulauseista huolimatta, viestintä on valitettavasti lisäksi harhaanjohtavaa.

Elinvoimainen Inkoo lähetti kunnanhallitukselle avoimen kirjeen sähköpostitse 12.5.2025. Vastaus saatiin toimeksisaaneelta hallintojohtajalta 3.6.2025. Vastaukset on esitetty lainauksena kysymysten jälkeen:

Kunnanhallitukselle

Toivomme vastausta seuraaviin tiedottamiseen ja viestintään liittyviin kysymyksiin.
Kunnan hallintosäännön kohdassa
§ 6 Kunnan viestintä
Kunnanhallitus johtaa kunnan viestintää ja tiedottamista kunnan toiminnasta. Kunnanhallitus hyväksyy yleiset ohjeet viestinnän ja tiedottamisen periaatteista sekä nimeää viestinnästä vastaavat viranhaltijat. Toimielimet luovat omalla toimialallaan edellytyksiä läpinäkyvälle toiminnalle asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Kunnanhallitus, lautakunnat, kunnanjohtaja sekä toimialojen johtavat viranhaltijat huolehtivat, että kunnan asukkaat ja palvelujen käyttäjät saavat riittävästi tietoja valmisteltavina olevista yleisesti merkittävistä asioista ja voivat osallistua ja vaikuttaa näiden asioiden valmisteluun. Viestinnässä käytetään selkeää ja ymmärrettävää kieltä ja otetaan huomioon kunnan eri asukas-ja kieliryhmien tarpeet.

Kuka tai ketkä on nimetty viestinnästä vastaaviksi viranhaltijoiksi?

Tiedottamista koskevaan kysymykseen vastaus alla:

Inkoon kunnan tiedotusohjeiden mukaan:

Kunnan tiedottamista johtaa kunnanhallitus (hallintosääntö 6 §).

Tiedotuksen ja viestinnän kehittämisestä vastaa ensi sijassa kunnan tiedottaja ja yleisellä tasolla kunnanjohtaja johtoryhmän avustuksella. Pääasiallisia tiedottajia oman toimialansa asioista ovat vastuu- ja tehtäväalueiden päälliköt/esimiehet yhteistyössä tiedottajan kanssa.

Kunnan sivuilta löytyy yhteenveto kunnanhallituksen kokouksesta 26.4.2022, jossa kunnanhallitus päätti perustaa uuden viestintä- ja elinvoimapäällikön toimen. Viestintä- ja elinvoimapäällikkö vastaa tiedottamisesta, markkinoinnista, matkailusta ja niihin liittyvistä hankkeista.
Tiedottajan toimi muutetaan tiedotuskoordinaattoriksi. Muodostettavaan yksikköön kuuluvat viestintä- ja elinvoimapäällikkö sekä tiedotuskoordinaattori. Yksikkö toimii kunnanjohtajan alaisuudessa.

Mikael Wacklin on viestintä- ja elinvoimapäällikkö, tiedotuskoordinaattoria ei kunnan sivuilta löytynyt. Johtoryhmä koostuu seuraavista henkilöistä talouspäällikkö Charlotta Lindvall, kunnaninsinööri Piia Nordström, kunnanjohtaja Robert Nyman, kaavoituspäällikkö Aija Aunio, henkilöstöpäällikkö Ann-Britt Romar, hyvinvointipäällikkö Marko Vaappo, sivistystoimenjohtaja Marika Ehn sekä hallintojohtaja Johan Nilsson. Tiedot 4.6.2025.

Kunnanvaltuuston hallituksen puheenjohtaja Henrik Wickström ei siis ole missään ominaisuudessa suhteessa Inkoon kunnan tiedottamiseen. Silti hän esiintyy kunnan yksiäänisenä äänitorvena lupaillen milloin mitäkin ja maalaillen tulevaisuuden kuvia sen mukaan, mistä milloinkin sattuu sopivasti tuulemaan.

Kunnanjohtaja: ”Me haluamme vaalia Inkoon luontoa niin hyvin kuin mahdollista huomioiden kuitenkin valtakunnallisesti merkittävän Joddbölen teollisuusalueen kehitys.

Mitä luonnon vaalimiseksi on käytännössä tehty?

asemakaavassa on suojeltu tärkeimmät luontoarvot MY- ja luo-merkinnöin.

aurinkopuistoalue otettiin pois jotta ekologinen käytävä saadaan turvattua

ks. asemakaavan yleismääräykset

Mitä ulkopuolisia ympäristöasiantuntijoita on käytetty?

Kaikki YVA- hankkeessa olleet konsultit, kaavakonsulttitoimisto FCG:n asiantuntijat sekä ELY-keskuksen asiantuntijat ovat osallistuneet kaavatyöhön.

Hallintojohtajan vastaus herättää ihmetystä, sillä kunnan sivuilta löytyy uutinen 30.4.2025 ”Kunta pyysi ulkopuolista tahoa arvioimaan Joddböle V-kaavan ympäristömääräykset huomioiden inkoolaisten huolet

Kaavaprosessin aikana on julkisessa keskustelussa kyseenalaistettu kaavan laatijoiden puolueettomuutta. Tästä syystä kunta on pyytänyt ulkopuolista asiantuntijaa tarkastamaan kaavaehdotuksen ja siihen nähtävilläolon jälkeen tehdyt tarkistukset huomioiden ympäristövaikutukset ja inkoolaisten etu. Juha Pasma, joka työskentelee Sweco Oy:n palveluksessa, on tarkastellut kaavaehdotusta ja sen työstöä kevättalven aikana. Pasma on osallistunut myös kunnanhallituksen iltakouluihin. Pasmalla ei ole sidonnaisuuksia Inkoon kuntaan, Blastr Green Steelin tai maanomistajiin.

Henrik Wickström kertoo Kirkkonummen sanomien haastattelussa näin: ”Olemme myös kuunnellet useita ulkopuolisia ympäristöasiantuntijoita, mikä on tervetullutta.” Wickström ei sosiaalisessa mediassa maininnut kuin edellä esiin tulleen Juhan Pasman. Linkedin profiilin mukaan hän toimii Sweco Oy:ssa maankäytön suunnittelijana ja keskittyy edistämään mm. tehtaita ”Experienced developer of urban environments”. Hänellä ei näyttäisi olevan erityisosaamista ympäristöasioista tai ympäristövaikutusten arvioinnista.

Kunta on aikaisemmin 9.5.2025 tilannut selvityksen Sweco Oy:ltä ”Joddböle V asemakaavamuutoksen yhdyskuntataloudelliset vaikutukset” jonka toteuttamista ohjasivat kaavoituspäällikkö Aunio ja kunnanjohtaja Nyman. Miksi kunnan edustajien pitäisi ohjata edellä riippumattomaksi mainitun konsulttiyrityksen raportin työstämistä?

Missä ulkopuolisten laatimat raporit on luettavissa?

Luontoselvitysten koontiraportti löytyy kaavan kotisivuilta. Yvaan liittyvät selvitykset löytyvät ympäristöhallinnon sivuilta.

Hallintojohtaja ei vaivautunut kaivamaan linkkejä joihin viittaa. Vähän monimutkaista niiden löytäminen olikin.

Tässä hankesivu https://www.inkoo.fi/joddbole-teollisuusalue

missä erikseen kaavaan liittyvä sivu https://www.inkoo.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus-ja-maankaytto/ajankohtainen-kaavoitus/asemakaavat/joddbole-v/

mistä löytyy luontoselvitysten koontiraportti kohdasta ”selvityksiä yms. hyväksymisvaiheessa”


Kunnalla ei ole ympäristösuojelumääräyksiä (aloitettu 2023?) eikä LUMO-ohjelmaa.

Ympäristönsuojelumääräykset eivät ole voimassa asemakaava-alueella. Terästehtaan toiminta edellyttää ympäristölupaa, jossa annetaan vielä kaavaa tarkemmat määräykset.

Tekoäly vastaa: Asemakaava-alueella voivat olla voimassa ympäristönsuojelumääräykset, jos niitä on tarpeen alueen erityisten luontoarvojen, maiseman tai rakennetun ympäristön suojelemiseksi. Näitä määräyksiä voidaan antaa asemakaavassa, jotta alueen ympäristöarvoja voidaan suojella. (Tekoäly voi toki olla väärässä).

Asemakaavassa määritellään alueen tuleva käyttö: mitä säilytetään, mitä saa rakentaa, mihin ja millä tavalla. Alueidenkäyttölain 54 §:n mukaan asemakaava on laadittava siten, että luodaan edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle, palvelujen alueelliselle saatavuudelle ja liikenteen järjestämiselle.

Rakennettua ympäristöä ja luonnonympäristöä on vaalittava, eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää. Kaavoitettavalla alueella tai sen lähiympäristössä on oltava riittävästi puistoja tai muita lähivirkistykseen soveltuvia alueita.

Ympäristönsuojelumääräykset ovat paikallisia määräyksiä, jotka täydentävät ympäristönsuojelulakia. Määräysten tavoitteena on paikalliset olosuhteet huomioon ottaen

  • ehkäistä ympäristön pilaantumista
  • turvata terveellinen ja viihtyisä sekä monimuotoinen ympäristö
  • ehkäistä jätteistä aiheutuvia haitallisia vaikutuksia

Raaseporin ympäristömääräyksien kohdalla kerrotaan, etteivät ympäristömääräykset koske luvanvaraista, ilmoituksenvaraista tai rekisteröitävää toimintaa. Tämä on täysin eri asia kuin, että ympäristömääräykset eivät olisi voimassa asemakaava-alueella. Inkoolla ei ole ympäristönsuojelumääräyksiä lainkaan, mikä onkin kätevää tehdashankkeen kannalta.

Alla oleva teksti oli kirjeen lopussa.

Luonnon monimuotoisuus ohjelman eli LUMO-ohjelman avulla kunnat ja kaupungit voivat paikallisesti vastata kansainvälisiin haasteisiin kuten luontokatoon. Luonnon monimuotoisuus ohjelman eli LUMO-ohjelman avulla kunnat ja kaupungit voivat paikallisesti vastata noihin kansainvälisiin haasteisiin.

Kunta on tekemässä historiansa suurinta päätöstä, joka koskee laajasti kunnan jäseniä sekä laajemminkin. Tästä huolimatta Inkoon osallisuus- ja kokouskalenterista on toistuvasti puuttunut tärkeitä tiedotus- ja/tai kyselytilaisuuksia. Tieto näistä on annettu läpi prosessi pyhien aikaan ja/tai erittäin lyhyellä ajalla juuri ennen tilaisuutta. Tilaisuudet ovat lisäksi usein virka-aikana, jolloin työssäkäyvät eivät luonnollisestikaan voi osallistua.

Inkoon kunta on helmikuussa luvannut seuraavaa: ”Tiedottamisen parantamiseksi kunta suunnittelee esimerkiksi tuottavansa kuukausittain lyhyen videon, joka julkaistaan kunnan Youtube-kanavalla tai Teamsin kautta. Lisäksi jokaisesta kokouksesta, jossa käsitellään kaavahanketta, julkaistaan erillinen tiedote kunnan verkkosivustolla ja sosiaalisessa mediassa.”
Fb sivuilta löytyy 22.4. julkaisu seuraavana päivänä olevasta asemakaavaehdotuksesta. Samassa postauksessa ilmoitus 29.4. teams maankäyttösopimuksesta. Tallenteet, 2 kpl) ilmestyivät Youtube kanavalle 10 pv sitten.

Lue myös aiemmat artikkelit kunnan viestintään liittyen osa 1 ja osa 2.