Inkoon kunnan ympäristöpolitiikka
Hyvä ympäristö on kunnan elinkelpoisuuden kivijalka. Hyvä ympäristö perustuu luonnonvarojen kestävään käyttöön, luonnon tuottokyvyn ja monimuotoisuuden säilyttämiseen, terveelliseen ja turvalliseen elinympäristöön sekä elinkeinotoiminnan edellytyksiin, joihin kaikkiin kuntalaisten tulee voida vaikuttaa (https://www.kuntaliitto.fi/yhdyskunnat-ja-ymparisto/ymparisto). Minkälaista on Inkoon ympäristöpolitiikka?
Käytännön toimet ristiriidassa strategian kanssa?
Inkoossa on esimerkiksi useita hienoja vesistöjä ja luonnonympäristöjä, joita on vaalittava. Viheralueiden merkitys ympäristölle huomioidaan esimerkiksi kunnan kaavoituksessa. Kunnan strategiassa oleviin tavoitteisiin kuuluu luonnosta huolehtiminen yhteistuumin, monimuotoisuuden vaaliminen, päästöjen vähentäminen ja kestäviin liikenneratkaisuihin pyrkiminen. (https://www.inkoo.fi/asuminen-ja-ymparisto/ymparisto-ja-luonto/ilmastotyo-inkoossa/)
Ilmanlaatu Inkoossa on hyvä eikä kunnan alueella ole merkittäviä päästölähteitä. Merkittävimmin ilmanlaatuun vaikuttavat tieliikenteen pakokaasut ja katupöly sekä kotitalouksien puunpoltto, koska päästöt purkautuvat matalalta. Liikenteen haitat aiheutuvat pääosin kantatie 51:n liikenteestä. Pääkaupunkiseudulla ja muualla Uudellamaalla tehtyjen ilmanlaadun mittausten perusteella voidaan arvioida, että myös typpidioksidin, hengitettävien hiukkasten, pienhiukkasten pitoisuudet ovat raja-arvojen alapuolella. (lähde: https://elinvoimaineninkoo.fi/wp-content/uploads/2024/08/Ilmanlaatu-Uudellamaalla-2021.pdf)
Joddböle V kaavahanketta ajetaan kovalla kiireellä läpi odottamatta ympäristövaikutusten arviointiselostusta (YVA-selostus), joka laaditaan arviointiohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon pohjalta. Asukastilaisuudessa 14.8.2024 ei saatu muuta selitystä kiireelle kuin että se on maanomistajan toivomus. Ihmetystä herättää myös se, että kunta ei teetä mitään hankkeeseen liittyviä selvityksiä itse, kuten aikaisemmin on ollut tapana.
Terästehdashanke tulee lisäämään merkittävästi liikennemääriä niin tieosuuksilla kuin satamassakin. Liikennemäärien lisääntyminen kasvattaa päästöjä ja meluhaittoja. Tehtaan aiheuttamista päästöistä on esitetty erilaisia lukuja. Varmaa on kuitenkin se, että nykytilanteeseen tulee merkittävä muutos huonompaa päin.
Päästöt ovat sallittuja
Ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaan parhaalla käyttökelpoisella tekniikalla (Best Available Techniques, BAT) tarkoitetaan mahdollisimman tehokkaita ja kehittyneitä, teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoisia tuotanto- ja puhdistusmenetelmiä sekä toiminnan suunnittelu, rakentamis-, ylläpito- ja käyttötapoja, joilla voidaan ehkäistä tai vähentää ympäristön pilaantumista.
Tekniikan toteuttamiskelpoisuuteen vaikuttaa tekniikan saatavuus toimialalla ja taloudellinen ja tekninen kannattavuus. Lisäksi on otettava huomioon tekniikan käyttöönotosta saatavat ympäristönsuojelulliset hyödyt. Lue lisää sivu 67: https://www.ymparisto.fi/sites/default/files/documents/Blastr%20Green%20Steel%20Oy_Vihre%C3%A4%20ter%C3%A4stehdas%20Inkoo_Ymp%C3%A4rist%C3%B6vaikutusten%20arviointiohjelma_14082023.pdf
BAT tarkoittaa käytännössä päästöjen sallimista. Se kuvaa olemassa olevaa tekniikkaa, jonka tehokkuus tunnetaan. Ympäristönsuojelulaissa ja BAT direktiivissä (Linkki 2010/75/EU) 15 artiklan kohta 3 mukaan kansallisen viranomaisen on vahvistettava raja-arvot ja vastaavasti kohta 4 mukaan näistä voidaan poiketa, jos ”päästötasojen saavuttaminen johtaisi suhteettoman suuriin kustannuksiin ympäristöhyötyihin verrattuna.”
Päästöt ovat muutakin kuin metalleja tai raskasmetalleja. Esimerkiksi SSAB Raahe KHO:n päätöksen mukaan (Linkki- KHO 713/ 2019) kohta 17
17. Lupamääräysten 11 ja 12 mukaisten prosessien (terässulaton jatkuvavalu ja valssaamot) öljypäästö saa olla kuukausikeskiarvona laskettuna enintään 20 kg/vrk. Raja-arvo alittuu, kun kalenterikuukauden keskiarvo alittaa raja-arvon.
Sallittu päästö tarkoittaa siis vuosittaista 7 tonnin öljyvahinkoa! Toiminnasta aiheutuu Raahen edustan merialueen ja Kuljunlahden kalastolle ja kalastukselle ilmeistä vahinkoa, joiden vähentämiseksi ja estämiseksi aluehallintovirasto on määrännyt kalatalousmaksun. Jätevesien johtamisesta Kuljunlahteen aiheutuu virkistyskäytössä olevien rantatilojen rannan käytön vaikeutumista, mistä on määrätty korvaukset Kuljunlahden rannalla sijaitsevien tilojen omistajille.
Miten terästehdashankkeessa on varauduttu ilmeisen vahingon korvaamisesta?
Ovatko päättäjät tehtävänsä tasalla?
Inkoon kunnanvaltuuston jäsen Timo Kallio (KOK) esitti Kirkkonummen sanomissa
Blastrin valitsema tehdastoimittaja Primetals Technologies edustaa terästeollisuuden kehittyneintä ja puhtainta tekniikkaa. Yksi heidän teknologiallaan rakennetuista tehtaista sijaitsee Pohjois-Italiassa Cremonassa, jossa asuu noin 70 000 asukasta. Tehdas on vain 5 km päässä kaupungin keskustasta. Tehtaan kapasiteetti on lähes kaksi kertaa suurempi kuin Inkooseen suunnitellun tehtaan volyymi. Cremona sijaitsee keskellä Euroopan suurinta maa-louskeskittymää, mikä on osoitus siitä, että teollisuutta voi sijaita myös asutuksen ja viljelyalueiden lähellä, kunhan se on riittävän vähän päästöjä tuottavaa.
Tämäkään sitaatti ei mennyt ihan oikein. Blastr oman tiedotteen mukaan kumppanina on lisäksi Midrex Technologies. Primetals Technologies omistaa Mitsubishi Heavy Industries Ltd ja Midrex Kobe Steel Ltd. Molemmissa pääomistajat japanilaisia.
https://www.kirkkonummensanomat.fi/neo/?app=NeoDirect&com=6%2F159%2F75807%2Fe0d3682b08

Timo Kallion olisi kannattanut tutustua aiheeseen tarkemmin. The Guardian- lehden artikkelista käy ilmi, että Cremona on Euroopan neljänneksi saastuneinen kaupunki.

Kunnanvaltuuston jäsen Timo Kallio on siinä uskossa, että
Selvitykset ovat Blastrin tilaamia ja maksamia, mutta viranomaisten tarkasti säätelemiä ja valvomia. Vastustajat ovat vaatineet, että kunta tilaisi selvityksiä. Ei ole kuitenkaan järkevää siirtää näitä miljoonien eurojen kustannuksia kunnalle. Viranomaismääräykset ovat Suomessa erittäin tiukat, joten väitteet siitä, että terästehdas tuhoaa kaiken, ovat yliampuvia ja vääriä.
Selvitykset ovat konsuttiyritysten tekemiä, eikä niiden toimintaa valvo tai säätele yksikään viranominen. Viranomaismääräykset Suomessa sallivat saastuttamisen, luonnon tuhoamisen ja ihmisten elinympäristön pilaamisen ihan laillisesti. Muistin virkistämiseksi voi tutustua Talvivaaran YVA-selostukseen ja ihmetellä, miten hankkeessa kävi kuten kävi.
Pidetään huolta omasta ympäristöstämme. Tee muistutus Joddböle V kaavaehdotuksesta 29.8. mennessä, ohjeet ja malli täältä.