Tietoa ja malli muistutukselle Joddböle V kaavasuunnitelman luonnokseen
Sivun alla on malli vapaamuotoisen muistutuksen tekemiseen. Linkkien kautta löydät tietoa ja aihealueita, joista voit valita halutessasi sisältöä. Inkoon kunta pyytää muistutuksia Joddböle V valmisteluaineistoon 29.8.2024 mennessä. Kunnanhallitus on asettanut osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä valmisteluaineiston nähtäville 24.6-29.8.2024. Tämä aineisto sijaitsee kunnan sivuilla ja linkki siihen alla.
Lähetä oma vapaamuotoinen muistutus 29.8 mennessä osoitteen: Inkoon kunta/kaavoitus, Rantatie 2, 10210 Inkoo tai sähköpostilla: kaavoitus@inkoo.fi.
Jokainen osallinen on oikeutettu lausumaan mielipiteensä valmistelussa olevasta kaavasta. Kaavoitusprosessissa osallisia ovat esimerkiksi henkilöt, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaavahanke saattaa vaikuttaa. Toimi nyt! Jätäthän Inkoon kunnalle 29.8 mennessä muistutuksen, jokainen mielipide/muistutus on tärkeä!
Inkoo Joddböle V asemakaavamuutos on kunnan valmistelussa ja mikäli kaavamuutos valmistuu ja hyväksytään, siirtyy kaikki päätäntävalta pois Inkoon kunnalta ja kuntalaisilta ja kaikki toimenpiteet ovat maanomistajan ja yritysten välisiä siten, että ELY-keskus toimii hyväksyjänä. Joddböle V asemakaavamuutos alue on pinta-alaltaan massiivinen noin 444 hehtaaria kokonaisrakennusoikeus on hurjat 1260 000 kerrosalaneliömetriä! Toteutuessaan hanke olisi Länsi-Uudenmaan historian suurimpia teollisuushankeita ja ympäristökatastrofi.
Tietoa miksi sanomme EI terästehtaalle Inkoossa: https://elinvoimaineninkoo.fi
Esimerkkejä ja tietoa tähän huomautukset – muistutukset aiheeseen:
https://www.livskraftinyland.fi/fi/suomi-fi/esimerkkeja-huomautukseksi-joddbolen-terastehtaasta
https://www.livskraftinyland.fi/fi/suomi-fi/vastustan-terastehtaan-suunnittelua-joddboleen
https://fi.m.wikibooks.org/wiki/Kaavalausunnon,-mielipiteen_ja-muistutuksen_laatiminen
Täältä löydät suoraan viimeisimmät raportit ja selvitykset liittyen Joddböle V asemakaavamuutos FI&SV (19kpl liitettä):
https://paatokset.inga.fi/ktwebscr/pk_attn_tweb.htm?id=95626
Joddböle V asemakaavamuutoksen OAS ja valmisteluaineisto on julkisesti nähtävillä 24.6.-29.8.2024 Inkoon kunnan kotisivuilla osoitteessa: https://www.inkoo.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus-ja-maankaytto/ajankohtainen-kaavoitus/asemakaavat/joddbole-v/
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Malli/esimerkki muistutukselle Joddböle V kaavasuunnitelman luonnokseen
Inkoon kaavoitusosasto
Inkoon kunta/kaavoitus, Rantatie 2, 10210 Inkoo
Muistutus Joddböle V kaavasuunnitelman luonnoksesta
Olen tutustunut Joddböle V osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan sekä kaavaluonnokseen. Vastustan terästehtaan suunnittelua Joddböleen. Haluan tuoda esiin alla mainitut muistutukset/huomautukset, asiat/näkökohdat. Olen Inkoon kunnan asukas tai jäsen. Omistan kiinteistön Inkoon kunnassa. Harjoitan täällä pienimuotoista tilatoimintaa. Omistan yrityksen, joka toimii Inkoon kunnassa.
Aluksi haluan huomauttaa, että kunnalla ei ole juuri lainkaan tarvittavia tietoja tämän kaavaluonnoksen käsittelemiseksi. Rakennus- ja ympäristölautakunta sekä kunnanhallitus ovat käsitelleet kaavaluonnosta ilman tarvittavaa tietoja. Inkoon kunta on tukeutunut suunnittelutyössä Fortumin/Blastrin palkkaamiin konsultteihin. Vaadin, että kunta palkkaa omat konsultit kunnan ja sen asukkaiden ja jäsenten edun varmistamiseksi.
Mitään kaavasuunnitelmaa ei voida käsitellä/hyväksyä ennen kuin YVA:n (Ympäristövaikutusten arviointi) raportti on saatavilla. Tämä raportti on ehdottoman tärkeä terästehtaan riskienhallinnan kannalta.
Tämä hanke on Inkoon historian suurin, joten kunnan on tärkeä ottaa kaikki aika mitä se tarvitsee päätöksen tekoon.
Näin mittavassa ja kuntaa sekä sen jäseniä koskevassa kaavoitustyössä tulisi kaavasuunnitelmaa koskevat aineistot olla selkeästi esillä myös tulosteena kunnantalolla asukkaille. Miksi näin ei ole? Lisäksi tähän kaavamuutokseen liittyvää asukasiltaa joka on 14.8.2024 ei näy kuten pitäisi kunnan osallisuus- ja kokouskalenterissa (edit, Inkoon kunta on lisännyt sen sinne 7.8). Miten kunta priorisoi tätä kaavoitus asiaa, siihen liittyvää työtä sekä viestintää joka vaikuttaa merkittävästi koko kuntaan, sen asukkaisiin ja jäseniin?
Kunnalle aiheutuvat kulut
Mahdollinen hyväksytty Joddbölen kaava aiheuttaa kunnalle uusia menoja. Esimerkiksi infrakulut, kenen vastuulle ne jäävät? Kaikki tiedot kunnan taloudellisesta vastuusta on oltava saatavilla ennen kaavan jatkokäsittelyä. Tähän mennessä ei ole tehty selvityksiä kunnan taloudellisesta vastuusta ja kustannuksista, joita tulee kaavan vuoksi.
Kunnalta vaaditut panostukset lisäävät kunnan menoja eli veronmaksajien rasitus kasvaa.
Edellytän, että ennen suunnitelman hyväksymistä laaditaan selkeä luettelo Inkoon kuntaan kohdistuvista terästehtaasta aiheutuvista kustannuksista ja kuluista. Se on ehdoton vaatimus Inkoon veronmaksajilta. Toistaiseksi ei ole selvitetty kunnan velvoitteita ja kuluja. Suunnitelmaa ei voida missään tapauksessa hyväksyä tai edes harkita ilman tätä tärkeää tietoa. Milloin Inkoon kunta toimittaa nämä tärkeät tiedot?
Kiinteistöjen ja rivi- ja kerrostaloasuntojen hinnanlasku
Kiinteistöt/asunnot on jo nyt voinut kärsinyt hinnanalennuksesta, kun on suunniteltu mahdollista terästehdasta Joddböleen. Kunnan tulee välittömästi määrittää prosessi korvausvaatimusten käsittelyä varten. Edellytän, että ennen suunnitelman hyväksymistä/huomioon ottamista on saatavilla selkeät ohjeet siitä, kuka korvaa hinnanalennuksen, sekä milloin voin saada korvauksen.
Lisääntyvän maantieliikenteen ja meriliikenteen vaikutukset
Joddböle V liikenneselvitys kertoo, että henkilöliikenne voi lisääntyä 4–50 % ja raskasliikenne 17–96 %. Joddböleen johtavalla tiellä liikenteen kasvu on huomattavasti enemmän. Turvallisuuteen liittyen esimerkiksi Satamatien ja Fagervikintie risteyksen parantamista ei ole huomioutu selvityksissä. Joddbölen suunnitelma, jos se hyväksytään, edellyttää uusia risteyksiä lisääntyvän liikennemäärän vuoksi.
Merkittävästi lisääntyvä liikenne vaatii infraan muutoksia myös kevyen liikenteen väylille. Kuka rakentaa ja rahoittaa kaikki tarvittavat suoja- ja jalankulkureitit, joita tarvitaan voimakkaasti lisääntyvän liikenteen vuoksi. Haluan myös tietää, milloin tämä tapahtuu, koska meillä on lapsia-koululaisia, joille kuuluu turvallinen liikkuminen/koulutie.
Joddbölen uuden maankäytön tuottaman liikenteen on arvioitu olevan kokonaisuudessa noin 3500 ajoneuvoa vuorokaudessa (lisääntyvä liikenne) , josta rakasta liikennettä noin 19% (tieto Joddböle V liikenneselvitys raportista). Raportti kertoo myös että kun suunnittelualueen liikennemäärät kasvavat nykyisestä ja myös riski liikenneonnettomuuksille nousee jonkin verran ja että alueella on jo nykyisillä toiminnoilla jonkin verran raskasta liikennettä ja onnettomuusriski nykyisellään on varteenotettava. Terästehtaan kemikaalikuljetukset (vaarallisten aineiden kuljetukset) ja prosessijätteiden kuljetukset toteutettaisiin pääsääntöisesti rekoilla (tieto YVA-ohjelmasta) joka lisää riskejä esimerkiksi kantatie 51:sellä.
Lisääntyvä liikenne aiheuttaa melua, päästöjä sekä vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen erityisesti kantatie 51 välillä Satamatie-Kirkkomummi (Inkoo-Kirkkonummi väli). Tieliikenteen päästöt ovat tällä hetkellä isoin päästön lähde Inkoon kunnassa ja yksi merkittävimmistä Inkoon ilmanlaatuun vaikuttavista tekijöistä. Lisääntyvä tieliikenne kasvattaisi näitä päästöjä ja vaikuttaisi asukkaiden terveyteen ja viihtyvyyteen.
Lisääntyneeseen maantieliikenne meluun liittyen edellytän tutkimista, kuka rakentaa meluesteet ja milloin meluesteet on rakennettu. Kunnanhallitukseen tulisi nimetä vastuuhenkilö tutkimaan ja varmistamaan meluvallien rakentaminen. Tämä on olennainen osa suunnittelutyötä, joka on saatava kokonaan valmiiksi ennen kaavan hyväksymistä.
Inkoon sataman nykyisen laivaliikenteen lisäksi tehdasalueiden päätavaravirrat tulisivat satamaan ja lähtisivät satamasta laivoilla. Laivaliikenteen osalta se tarkoittaa kuljetettavien tonnimäärien merkittävää kasvua joka lisää päästöjä alueella ja vaikuttaa negatiivisesti suoraan luontoon. Hankkeiden toteutuessa laivaliikenne nykyisin käytettävillä aluksilla kaksinkertaistuisi. Hankealueen lähellä merenpohjassa on Meriahokasta uudella luonnonsuojelualueella. Laivaväylä hankealueelle kulkee sen vierestä. Mitä merkittävästi lisääntyvä rahtilaivaliikenne sekä jäähdytysvesien purkupisteet tekisi tälle alueelle? Meriajokaspohjat on uudessa luonnonsuojelulaissa (9/2023) suojeltu luontotyyppi.
Ennen kaavan hyväkymistä edellytän että Inkoon kunta on selvittänyt ja myös kunnan asukkailla-jäsenillä on tiedossa minkälaisia liikennejärjestelyjä tehdas vaatisi ja kuka ne kustantaa. Uusien liikennejärjestelyjen tarpeen selvitystyö on aloitettava välittömästi. Selvitystyö tulee saada valmiiksi ennen kaava-/maanomistajasopimuksen käsittelyä, jotta saadaan selkeät tiedot kunnan kustannuksista.
Sähkön saanti ja hinnan nousu
Sähkön hinta nousisi koko maassa tehtaan energian kulutuksen takia. Tämä aihetta ei voi sivuttaa. Mahdollinen terästehdas Joddbölessä käyttää paljon energiaa jatkuvasti. Terästehdas olisi merkittävä sähkön käyttäjä, sillä tehdas kuluttaa noin 9TWh sähköä vuodessa. Vertailun vuoksi todettakoon että Loviisan ydinvoimalan kahden reaktorin vuosituotanto on noin 8TWh. Tieto otettu Antti Kaikkosen haastattelusta joka ollut 14.8 ilmestyneessä Kirkkonummen Sanomissa. Huomautan että mistä tämä merkittävä määrä sähköä saadaan ja mitä seurannais vaikutuksen tällä olisi? Olisiko tarve kaavoittaa tuulivoimapuisto merelle ja/tai ehkä pienydinvoimala alueelle? Suunnitelmaa ei voida hyväksyä tai harkita ilman että näistä on selkeää tietoa.
Pysyvät ja vakavat haitat-vaikutukset ympäristöön, viihtyvyyteen ja terveyteen
Terästehtaaan ja vetylaitosten sekä niihin liittyvien muiden rakennusten harjakorko olisi noin 10-60 metriä tämän hetken arvion mukaan. Tehtaan korkein torni (suorapelkistysuuni) olisi 140 m. 10-60m rakennusten harjakorko vastaa noin 3-20 kerroksista kerros- tai tornitaloa korkeudeltaan! Huomautamme että näin massiivinen teollisuusalue ja terästehdas muuttaisi myös Inkoon luonnonkaunista ja merellistä maisemaa merkittävästi. Tehtaan korkein torni (suorapelkistysuuni) 140 m, tulisi olemaan Suomen kolmanneksi korkein rakennus! Kaavan mahdollistamat korkeat piiput näkyisivät lahdelle etäämpääkin. Kaavaratkaisu ei rajaa mahdollisesti rakennettavien piippujen korkeutta! Raportti kertoo myös että erittäin korkea/korkeat piiput voivat näkyä Fagervikin ruukkialueelle. Fagervikin ruukki on yksi Suomen virallisista kansallismaisemista. Joddböle V asemakaavamuutos alue on massiivinen pinta-alaltaan ja kooltaan, noin 444 hehtaaria ja kokonaisrakennusoikeus olisi 1260 000 kerrosalaneliömetriä.
Maakunnallisesti arvokas kulttuuriympäristö Snappertunan-Fagervikin ulottuu aivan Joddböle V asemakaavamuutos alueen länsireunaan. Lähin valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö on kaunis Fagervikintie, joka on osa Suurta Rantatietä. Fagervikintien etäisyys lähimmilleen hankealueesta on vain noin 250 metriä! Suuri Rantatie on yksi Suomen tärkeimpiä historiallisia maantieyhteyksiä ja Fagervikintie kuuluu valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön. Terästehdas hankealueen lähellä on paljon kulttuurihistoriallisesti merkittäviä alueita.
Kaava-alueella sijaitsee muinaisjäännöksiä ja muita kulttuuriperintökohteita. Kiinteät muinaisjäännökset ovat rauhoitettu muinaismuistolailla ja ovat muistona Suomen aikaisemmasta asutuksesta ja historiasta.
Terästehtaan tuoma ympäristön muutokset/pilaantuminen aiheuttaisi esimerkiksi sen, että metsästys, kalastus ja jokamiehen oikeudet eivät toteudu jatkossa saastumisen takia samalla tapaa. Luomuviljely ei ollsi mahdollista/turvallista. Hedelmien ja marjojen kasvatus sekä metsän marjojen poimiminen ei olisi terästehdaskunnassa mahdollista samaan tapaan kuin nyt. Terästehdas aiheuttaa vaarallisia päästöjä. Maaseutukunnassa pitäisi olla itsestäänselvyys, että johtavat virkamiehet ja poliitikot ymmärtävät tämän ongelman. Maan saastuminen on pysyvää. Kunnan tulee välittömästi alkaa selvittää näitä asioita. Selvityksen tulee olla käytettävissä ennen kuin kaavoitusta voidaan jatkaa.
Miten veden riittävyys taataan ja mitkä ovat vaikutukset pohjaveteen, Marsjönin ja hulevesiin? Terästehdas tarvitsee paljon makeaa vettä, jota ei ole saatavilla Inkoon kunnassa. Kaavoitustyö on lopetettava välittömästi, ennen kuin tämä iso ongelma on ratkaistu.
Joddböle V kaavan reuna tulisi sijaitsemaan lähimmilleen vain 500m etäisyydellä Marsjön järvestä. Suunniteltu terästehdas aikoo perustaa kaatopaikan Marsjön läheisyyteen kaavan länsi reunaan. Marsjön on luokiteltu silmälläpidettäväksi luontotyypiksi. Marsjön järven tila on tällä hetkellä mittauksissa hyvä. Marsjön järvi toimii Inkoon kunnan talousveden varavedenottamona. Terästehtaan tarvitsema makea vesi on suunniteltu tällä hetkellä otettaisiin Marsjön järvestä. Terästehtaan kaatopaikan eli terästehtaan jätteenkäsittelyalue on osoitettu ej merkinnällä kaavaluonnokseen https://www.inkoo.fi/…/Joddbole_V_AK_Luonnos_20240528-2.pdf terästehtaan lietealtaat tulisi sijaitsemaan tällä alueella, Blastr tulisi sijoittamaan jätteen sinne jota ei voi edelleen käyttää tai käsitellä eteenpäin. Tämä alue sijaitsee lähellä Marsjön järveä ja merenrantaa. Kyseessä on kaatopaikka, joka vain kasvaa ja voi tulla todella suureksi, 20 metriä korkeaksi. Kunnalla tulee olla selvä suunnitelma siitä, miten kaatopaikka ja sen haitat hallitaan.
Blastr on kirjoittanut viimeisimmässä UKK infossaan riskeihin liittyen muu muassa seuraavaa. ”Toiminnanharjoittaja vastaa pilaantuneen maan kunnostamisesta eli jälkikäsittelystä ja siitä aiheutuvista kustannuksista. Viimeisenä keinona kunnat tai muut viranomaiset voivat saada apua valtiolta, koska toimenpiteet ovat usein kalliita.” Eli jos jotain tapahtuu ja toiminnanharjoittaja eli Blastr ei pysty korvaamaan kunnostamista tulee kulut kunnalle ja jos kunta ei saa valtiolta apua kuntalaiset/kansalaiset maksaa kustannukset.
Miten on varauduttu ympäristövahinkoihin? Haluan myös nostaa esiin huomautuksena, että on olemassa useita esimerkkejä siitä, että esimerkiksi ympäristövahinkojen ennallistaminen lankeaa yhteiskunnan maksettavaksi.
Haluan nostaa esiin että Haminassa tänä vuonna akkutehdas on saanut ympäristöluvan, jonka mukaan tehdas saa laskea jätevesiään puhdistamattomina Itämereen. On siis vääristynyttä ajatella että viranomaiset ja yritykset huolehtivat Suomessa siitä, että teollisuuslaitokset ovat turvallisia eivätkä saastuta.
Joddböle V Turvallisuus tarkastelu kertoo että Suomessa ei ole määritelty lainsäädännössä hyväksyttävää riskitasoa. Kunnan on siis äärimmäisen tärkeä puoluettomasti ja realistisesti arvioida ennen päätöksen tekoa millaisia riskejä Inkoon kunta olisi ottamassa jos terästehdas tulisi kuntaan.
Terästehtaan ilmapäästöjen merkittävin leviämissuunta olisi koilliseen eli Inkoon keskustaan päin.
Omistamani kiinteistö tulisi kärsimään vaarallisesta laskeumasta. Vaadin kuntaa tutkimaan huolellisesti asumisen riskit ja rakentamaan myös lähialueelle mittausaseman, joka ylläpitää mittausdataa ihmisille, eläimille ja paikalliselle ympäristölle aiheutuneista mahdollisista vahingoista.
Fagervikenistä ja edelleen Suomenlahdelle tuleva jäähdytysvesi aiheuttaisi suuria ongelmia meriympäristölle. Suomenlahden kuormituksen vähentämiseksi on tehty suuria investointeja jo pitkään. Terästehdas vesittäisi tämän pitkäaikaisen työn. Lisäksi terästehtaalla olisi myös vaikutusta jo heikossa kunnossa olevaan Itämereen. On sanottu että Itämeri on maailman saastunein meri, jonka vakavin ongelma on rehevöityminen. Itämeren rantavaltiot ovat sitoutuneet parantamaan Itämeren tilaa merkittävästi. Näyttöjä käytännön toimista tarvitaan ja terästehdas laajoine vaikutuksineen ei tukisi sitoumusta joka tehty.
14.8 asukasillassa Afryn puolesta paikalla ollut Kaisa Vähänen joka toimii Blastr YVA hankkeessa projektipäällikkönä sanonut seuraavaa lämpökuorma aiheesta. Se että lämpökuormaa ei ollenkaan lainkaan mereen menisi on teknisesti haastava ratkaisu.
Blastr ei ole näyttöjä että he voisivat jättää pois kaikki mereen kohdistuvat skenaariot ja toimia täysin ilman aiheuttamatta lämpöstressiä merelle vaikka Antti Kaikkonen onkin kirjoittanut toisin Blastr sosiaalisessa mediassa 14.8.
Joddböle V kaavan ja terästehtaan toteutumiselle olisi merkittävä negatiivinen paikallinen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen luontokadon kautta (Joddböle V luontoselvitysten koontiraportti). Alle jäisi metsää jossa rikas lajisto, luonnonsuojelulain ja EU:n luontodirektiivin lajeja. Alueen läheisyydessä on lukuisia luonnonsuojelualueita ja Natura 2000-alueita. Hankealueen lähellä merenpohjassa on Meriahokasta uudella luonnonsuojelualueella. Meriajokaspohjat on uudessa luonnonsuojelulaissa (9/2023) suojeltu luontotyyppi. Suunnitelma edellyttää vedenalaisen alueen täydellistä tutkimista ennen kuin kaavasuunnitelmaa voidaan edes harkita. Joddböleä vastapäätä on Stor-Ramsjön suuri luonnonsuojelualue. Terästehtaan mahdolliset vaikutukset suojelualueeseen tulee selvittää ennen kaavasuunnitelman harkitsemista.
Lainsäädännöllä turvattuja luontokohteita kaava-alueella ovat luontodirektiivin IV(a) lajien liito-oravan ja lepakoiden lisääntymis- ja levähdyspaikat (LSL 78 §). Alueella on arvioitu pesivän ainakin 23 eri uhanalaista ja EU:n lintudirektiivin lintulajia. Hankealueella ja sen lähistölle on kirjattu havaintotiedot noin 30 suojelullisesti arvokkaasta lintulajista. Muuttuvalla maankäytöllä olisi haitallisia vaikutuksia linnuston elinympäristöön ja lajisto muuttuisi yksipuoliseksi yleislajistoksi. Luonnonsuojelulain luontotyyppejä lähellä.
Alueelta poistuisi noin 100 hehtaaria metsää. Metsäpinta-alan menetys vaikuttaa alueen hiilivarastoihin ja -nieluihin eli alueen hiilinielu pienenee pysyvästi. Louhinnan tarve alueella olisi laaja. Nämä vaikuttaisi muu muassa myös siihen että alueelta jo nyt kantautuva melu lisääntyisi. Terästehdas toimisi alueella 24/7, joten vaikutukset olisi 24/7!
Lisääntyvä melu tulisi aiheuttamaan haittaa viihtyvyyteen ja terveyteen. Blastr on juuri ilmoittanut uusimmassa UKK tiedotteessaan että melutasoja seurataan jatkuvasti, ja ne pyritään pitämään hyväksyttävissä rajoissa. Eli he sanovat käytännössä jo tuossa että ei tule tapahtuu että melu pysyy sen rajoissa mikä on hyväksyttyä.
Joddböle V alueella luontoselvitystä tarkoilla ajankohtaisilla, koko kaava-alueetta koskevilla maastotöillä ja selvityksillä ei ole tehty. Koontiraportti Joddböle V luontoselvityksistä 29.5.2024 pohjana toimii aiempina vuosina tehdyt raportit. Kunnan tulee vaatia kattava ajankohtainen luontoselvitys.
Inkoon edustalla on laaja luonnonkaunis saaristo, johon terästehdas 24/7 toimiessaan tulisi myös vaikuttamaan. Toteutuessaan hanke olisi peruuttamaton ympäristökatastrofi.
Asutus ja muut herkät kohteet
Haluan huomauttaa seuraavaa tähän aiheeseen liittyen. Terästehdas tulisi olemaan lähellä kaikkea. Lähimmät asuinrakennukset ovat vain noin 50 metrin etäisyydellä terästehdas hankealueen reunasta. Inkoon keskustataajaamaan noin 3 kilometriä. Etäisyys Inkoon keskustaan noin 4 kilometriä. Lähimmät koulut ja päiväkodit sijoittuvat lähimmilleen vain 4 kilometrin päähän hankealueelta!
Vaadin kuntaa tutkimaan huolellisesti riskit ja rakentamaan mittausasemat keskustan kouluille ja päiväkodeille, joka ylläpitää mittausdataa ihmisille, eläimille ja paikalliselle ympäristölle aiheutuneista mahdollisista vahingoista. Mittausasemia on sijoitettava mittaamaan terästehtaasta tulevien päästöjen laskeumia. Edellytän, että kunta nimeää kunnanhallitukseen erityisen virkamiehen, joka seuraa mittaustuloksia ja vastaa myös tiedottamisesta kunnan asukkaille. Tämä tulee tehdä hyvissä ajoin ennen suunnitelman harkitsemista/hyväksyntää. Kansalaisten terveys on erittäin tärkeää, ja kouluja sekä päiväkoteja on alueilla, joilla päästöt ovat suurimmat.
Suunnitteilla olevan massiivisen teollisuusalueen ja terästehdashankealueen lähellä on paljon kulttuurihistoriallisesti merkittäviä alueita ja alle jäisi muinaisjäännöksiä.
Terästehdas hankealueen välittömässä läheisyydessä on suosittu Lokin metsävaellus (sininen reitti,) joka on 6,5 km pitkä vaellusreitti Storskogenissa. Tämä on ainut merkitty luontopolku/virkistysreitti joka on helposti saavutettavissa ja keskustataajama-alueella, sen turvallinen käyttö ei olisi enää mahdollista.
3-10 kilometrin etäisyydellä hankealueesta sijaitsee runsaasti asutusta niin mantereella kuin saaristossa. Muita kohteita ja asuinalueita joita on hankealueen lähellä. Fagervik ja Barösund noin 5 kilometrin päässä. Fagervikin ruukki on yksi Suomen virallisista kansallismaisemista. Elisaari on noin 4 kilometrin päässä hankealueesta. Elisaari on luonnonkaunis virkistysmiskohde Inkoon saaristossa, osa Elisaaresta on rauhoitettu luonnonsuojelualueeksi vuodesta 1994 alkaen. Elisaaressa on yksi Suomen suurimmista luonnonvaraisista tammimetsistä. Hankealuetta lähimmät asuinalueet Inkoon lisäksi on Karjaalla ja Muistiossa, jotka noin 14 kilometrin päässä hankealueesta.
Päästöt ja terästehtaan merkittävät muut vaikutukset eivät tunne kunnanrajoja, terästehtaan negatiiviset vaikutukset tulisi olemaan laajat.
Inkoon kunnan rakentama imago ja elinvoima sekä vastuu
ELY-keskuksen lausunto tulee olla valmis ennen kuin kaavan valmistelusta voidaan päättää. Tämä kaava ja mahdollinen terästehtaan perustaminen aiheuttavat suuria riskejä Inkoon kunnalle, ettei muita vaihtoehtoja ole. Oletan, että virkamiehillä ja poliitikoilla on sen verran vastuullisuutta, että tämä on lähtökohta, että ELY-keskuksen lausunto tulee olla saatavilla ennen päätöstä.
Viimeisin alueellisen elinvoiman raportti kertoo faktaa osaltaan Inkoon elinvoimasta, Inkoon sijoitus on huomattavasti parempi kuin terästehdas kaupunki Raahen: Inkoon sijoitus 47. Terästehdas kaupunki Raahen sijoitus 127. Sijoitusasteikko 1–293 (1 paras ja 293 heikoin sijoitus) https://www.inkoo.fi/2023/10/10/inkoo-otti-aimo-harppauksen-alueellisen-elinvoiman-raportissa/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3cT7NG0-fJtHhMerUqHyHnzNBwOBBnVaqb4jzaZcNSN3Y8cRYlu_EAcpg_aem_beNtmsI8bUwKWftUgBYMnw
Huomautan että ei ole kestävää, että elinvoima ja kasvu laskettaisiin tulemaan kunnassa nyt yhden toimijan toimesta. Kauas katseisempaa ja kestävämpää on, että elinvoima rakennetaan tulemaan eri alojen yritysten muodossa.
Ei ole yksiselitteisiä vastauksia siihen, mitä kunta voi saada verotuloina mahdollisesta terästehtaan perustamisesta Joddböleen. Se on niin tärkeä tieto, että suunnitelmaa ei voida hyväksyä ennen kuin se on täysin selvitetty.
Miten ja kuka korvattaisi vahingot/menetykset kuntalaisille ja kunnalle?
Huomautan että terästehdaskunnaksi muuttuminen olisi vahvasti ristiriidassa Inkoon rakentaman imagon ja voimassa olevan strategian kanssa.
Kotimaisuusaste ja talousvaikutukset asiaa , seuraavat tiedot on otettu Vihreän teräksen tehtaan aluetalousvaikutusten arviointi 22.3.2024. Selvityksen suurimmat epävarmuudet liittyvät kotimaisuusasteeseen, sillä hankintoja tullaan kilpailuttamaan. Kotimaisuusaste tulee riippumaan siitä, miten kotimaista ja paikallista osaamista ja tuotteita on tarjolla sekä kuinka kilpailukykyiseen hintaan eri toimijat niitä tarjoavat. Eli Blastrilla ei ole näyttöjä tällä hetkellä että paikalliset/suomalaiset yritykset tulisi hankkeesta suoraan hyötymään, sillä normaalin kilpailutuksen kautta työt/kaupat menee tarjouskilpailujen kautta. On siis realistista että isommat-ulkomaalaiset yritykset nappaisivat kaupat/työt tarjouskilpailuissa ja hyödyt valuisivat muualle. Toinen tärkeä nosto talousvaikutuksiin liittyen. Positiivisten vaikutusten tavoittaminen – etenkin alueellisesti – edellyttää panostuksia kunnilta ja muilta alueellisilta toimijoilta. Tällaisia panostuksia ovat mm. uusia toimintoja palvelevan tarjoaman ja osaamisen kasvattaminen alueen yrityksissä, uusien alueiden kaavoittaminen, asuinrakennusten rakentaminen työvoimalle sekä alueiden infrastruktuurin, liikenneyhteyksien ja palveluiden kehittäminen. On siis hyvä huomioida että mikäli nämä eivät toteudu ei talousvaikutukset ole tasoa mitä hehkutettu. Arvioitujen vaikutusten toteutuminen edellyttäisi Inkoon kunnalta, Länsi-Uudenmaan kunnilta/kaupungeilta sekä paikallisilta yrityksiltä mittavia panostuksia ja investointeja. Onko tämä realistista? Kunnalta vaaditut panostukset lisäävät kunnan menoja eli veronmaksajien rasitus kasvaa.
Mikäli terästehdas tulee Inkooseen en voisi enää tukea/olla asiakas kunnassa oleville paikallisille yrityksille. En voisi ostaa marjoja, vihanneksia ja lihaa Inkoolaisilta tiloilta, josta olen ne tähän asti ostanut. Tehdas vaikuttaisi esimerkiksi näin negatiivisesti kunnan elinvoimaan ja kunnassa nyt toimiviin yrityksiin.
Terästehtaan haitalliset vaikutukset tulisi olemaan massiiviset Inkoon kunnalle, sen asukkaille ja jäsenille. Se tulisi johtamaan muutoksiin, jotka ovat ristiriidassa Inkoon rakentaman imagon ja elinvoiman kanssa. Muutoksiin joihin Inkoon kunta ei ole valmistautunut. Kunnan menot ja taloudelliset velvoitteet tulisivat nousemaan nopeasti, kun taas tulot laskisivat esimerkiksi kunnasta poismuuton ja paikallisen yritystoiminnan kuihtumiseen sekä köyhtymisen myötä. Terästehdas aiheuttaisi peruuttamattoman ympäristökatastrofin.
Vaatimukset
Vaadin kaavaluonnoksen hylkäämistä ja kaavoitustyön välitöntä keskeyttämistä ja lopettamista. Vastustan terästehtaan suunnittelua Joddböleen.
Allekirjoitus
oma nimesi
Voit pyytää / On tärkeä pyytää muistutukseen vastaus, joten liitä alle omat osoitetietosi
Osoitetiedot, johon pyydän lähettämään vastineen muistutukselle